PALAC

PALAC
Nasz cel - przywrocic jego swietnosc, sprawic by stal sie kolebka przedsiebiorczosci, tworczosci, rozwoju - galeria smaku, hobby i pasji :-) ZAPRASZAMY

poniedziałek, 2 maja 2011

Majówka- zapraszamy ...

wiosna...



Glicynia japońska 


 

















Kamien, cegla, beton, stal ... co to bedzie?

Trudno podejmowac decyzje o uzyciu materialu budowlanego, z jakiego zostanie wzniesiony ozdobny mur wokol Palacu. Czynnikow jakie trzeba wziac pod uwage jest tutaj ... bardzo duzo.

Mowimy o zabytkowym zespole Palacowo-Parkowym.
Innym razem postaram sie o szczegolowe opisanie jak cennym jest ow obiekt oraz jak unikatowym jest przylegajacy do Palacu park. To co juz dzis jednak z powyzszego dla Nas wynika, to to ze trzeba dzialac ostroznie, zarowno na etapie projektowym co wykonawczym. Materia wymaga bowiem szczegolnej troski, delikatnosci i uwagi. Palac jest zniszczony, a Jego konstrukcja nadwatlona. W trosce o mieszkancow, Wlasciciel chce w najblizszym czasie przeprowadzic prace zwiazane z zabezpieczeniem obiektu i terenu. Jest to konieczne ze wzgledow bezpieczenstwa. Zanim bowiem Palac odzyska dawna swietnosc, potrzebne sa szczegolowe ekspertyzy, zabiegi oczyszczajace, wzmacniajace konstrukcje - to proces dlugotrwaly i wymagajacy przygotowania szczegolowego planu.

Dzis, sprobuje przedstawic jeden z aspektow problemu - ogrodzenie - od niego zaczynamy.

Zespol Palacowy jest objety ochrona konserwatorska. Zatem projekt ogrodzenia winien byc utrzymany w duchu neogotyckiego Palacu i nasladowac sylwete, ksztalt czy tektonike, chocby w wybranym i umiejetnie zastosowanym motywie dekoracyjnym, by nastepnie zyskac apropate i zgode na budowe u Konserwatora Zabytkow. Wlasciwe proporcje muru reprezentacyjnego, przynajmniej na etapie wizji, idealnie byloby zwienczyc unikalna i autorska brama wjazdowa na teren Zespolu Palacowo-Parkowego, wg zamyslu Wlasciciela.

Na dzien dzisiejszy trwaja prace przygotowawcze, zwiazane z wycena przedsiewziecia oraz ocena estetyczna i technologiczna rozwazanych metod budowalanych.

Na wokandzie wyladowaly kamien i cegla - najstarsze i najlepiej poznane materialy budowlane, stosowane z powodzeniem przez czlowieka od stuleci. Eksloracja tych technologii od tak dawna, pozwolila juz na tyle dobrze poznac wlasciwosci cegly czy kamienia, ze kwestia decyzji o ich uzyciu w Karkowie dotyczy wylacznie problemu estetyki. Kamien jest bowiem najszlachetniejszym z surowcow, bo naturalnym i to wlasnie stanowi o jego niepowtarzalnym pieknie ukrytym w surowosci formy, ksztaltu i roznorodnym skladzie mineralnym, co z kolei decyduje o niezwykle bogatej palecie wybarwien. Cegla natomiast jest dzielem rak ludzkich, symbolizuje mysl tworcza i pomyslowosc inzynierska. Laczenie tych materialow ze soba, ma wymiar symboliczny, a przeklada sie bezposrednio na wyraz artystyczny i estetyczny jaki chce uzyskac Wlasciciel.

Ale :-)
Ale pozostaja jeszcze beton i stal. Nie da sie ukryc, ze czas jest dzis towarem niezwykle deficytowym. Beton i stal sa wynalzkami czlowieka nowej ery. Ojcami wspolczesnej mysli architektonicznej sa Frank Lloyd Wright (właścciwy Frank Lincoln Wright, ur.1867, zm. 1959 – amerykanski archiekt modernistyczny, czerpal natchnienie z natury, a do swych prac wykorzystywal naturalne materialy budowlane. Jego projekty staly sie inspiracja dla rozwoju stylu modernistycznego, lecz Wright nie identyfikowal sie z nim i nie podzielal  fascynacji funkcjonalistyczna sztuka architektoniczna – mozna go nazwac prekursorem architektury organicznej, czyli wkomponowanej i zespolonej z natura. Jego budowle charakteryzowala przy prostocie bryly i duzej funkcjonalnosci rzutu ornamentyka, także w postaci ukrytego ornamentu) w Stanach Zjednoczonych i Le Corbusier (wlasciwie Charles-Édouard Jeanneret-Gris - ur. 1887, zm. 1965 – francuski architekt, urbanista, malarz i rzezbiarz szwajcarskiego pochodzenia, czolowy przedstawiciel modernistycznego stylu miedzynarodowego. Jego wszechstronna dzialalnosc wplynela nie tylko na architekture, ale takze na sztuki plastyczne i urbanistyke) w Europie. Stworzyli kanon archiektury modernistycznej, ktory z powodznieniem rozwijali pozniejsi mistrzowie minimalizmu, funkcjonalizmu i Bauhaus'u (uczelnia artystyczna powstala w Weimarze z polaczenia Akademii Sztuk Pieknych i Szkoły Rzemiosl Artystycznych w 1919 r.).
Co mialoby to wspolnego z Karkowem?
Panstwowe gospodarstwa rolnicze powstawaly w latach 1949 - 1993, czyli w czasach gdy w budownictwie coraz sprawniej stosowano konstrukcje stalowe i betonowe. Dzis materialy, ktore mial stanowic szkielet budowli, skrzetnie chowane pod powloka elewacyjna oraz okladzin sciennych i podlogowych, staly sie rownie popularne jak kamien i cegla. Mozliwosci technologiczne tych materialow sa olbrzymie, a jakosc stosowanych mieszanek betonu, prob stalowych bardzo wysoka. Mowi sie coraz czesciej o nich, ze sa materialami szlachetnymi i trudno sie z tym nie zgodzic, obesrwujac ich triumfalny powrot do budownictwa, jednak tym razem w roli dekoracyjnej.

Z tego wynika, ze warto rozwazyc taka propozyjce estetyczna dla Karkowa, ktora polaczy technologie, na plaszczyznie technicznej ale i w wymiarze ideowym -dokona zjednoczenia tego co tradycyjne, z tym co powinno juz odpowiadac wymogom wspolczesnosci.

Wyzwanie wielowymiarowo trudne.

Ilustracje dla tego wpisu, wkrotce.